Vakka-Suomen Puhelin: VSP harkitsee Salon toimitiloista luopumista kasvaneen etätyön vuoksi
VSP harkitsee Salon toimitiloista luopumista kasvaneen etätyön vuoksi
Vakka-Suomen Puhelin avasi maaliskuussa 2020 kolmannen asiakaspalvelukeskuksen Saloon IoT Campukselle, mutta harkitsee nyt toimitiloista luopumista kasvaneen etätyön vuoksi.
Yhtiön asiakaspalveluliiketoiminta työllistää Salossa 31 työntekijää, joista yli puolet toimii kokoaikaisesti etätyössä. Yhtiö ei harkitse henkilöstövähennyksiä, mutta läpikäy muutosneuvottelun, jossa käsitellään mahdollista toimipisteen lakkauttamista Salossa. Etätyö tuli yhtiössä laajamittaisesti mahdolliseksi koronapandemian myötä.
VSP on yksi Suomen johtavista ulkoistetun asiakaspalvelun tuottajista ja valtaosa yhtiön lähes 450 työntekijästä toimii asiakaspalveluliiketoiminnan tehtävissä. Yhtiöllä on palvelukeskukset Porvoossa, Salossa, Turussa ja Uudessakaupungissa.
– Nyt jo 2,5 vuoden ajalta saadut kokemukset etätyön sujuvuudesta ovat olleet hyvät ja keskimäärin lähes 60 %:a asiakaspalveluliiketoiminnan henkilöstöstä toimii meillä kokoaikaisesti etätyössä. Tarjoamme etätyömahdollisuutta lähtökohtaisesti kaikille halukkaille niissä tehtävissä, joissa etätyö meillä on mahdollista ja edellytykset työntekijän puolelta täyttyvät, kertoo liiketoimintajohtaja Jyri Pouttu.
VSP harkitsee toimitiloista luopumista ainoastaan Salossa, vaikka henkilöstöä on etätyössä myös yhtiön muilla paikkakunnilla. Nykyisen toimitilan sopimus päättyy tämän vuoden lopussa.
– Asiakaspalveluliiketoiminnan tehtäviin soveltuvan henkilöstön saatavuus näyttää Salossa vakiintuneen nykytasolle eli noin 30 henkilöön johtuen osin myös siitä, että Turku ja Salo ovat samaa työssäkäyntialuetta. Koska suurempi osa Salon henkilöstöstä toimii etätyössä, ovat toimitilakustannukset suhteessa henkilöstövolyymiin korkeat. Etätyön vuoksi henkilöstömäärältään suurimmassa Turun toimipisteessämme riittää lisäksi neliöitä myös mahdollisen läsnätyön kasvun varalta.